תיקון 190 – הזדמנות השקעה לבני 60 ומעלה

קופות גמל הן אחד ממכשירי ההשקעה האטרקטיביים ביותר לטווח בינוני או ארוך. בדיקת ביצועיהן של קופות הגמל בישראל בחמש השנים האחרונות מעלה כי התשואה המצטברת הממוצעת שלהן עמדה על יותר מ-30% (מספטמבר 2012 ועד אוגוסט 2017), ואילו התשואה השנתית הממוצעת היתה 5.62% (על פי אתר גמל נט של משרד האוצר).

משרד האוצר עורך בשנים האחרונות שינויים בכל הנוגע לקופות הגמל, כדי לעודד עוד ועוד אזרחים לחסוך באמצעותן. אחד מהשינויים הללו הוא תיקון 190 למס הכנסה – המאפשר לבני 60 ומעלה, העומדים בתנאים מסוימים, להפקיד כסף בקופת גמל – וליהנות מפטור ממס הכנסה על הרווחים בעת משיכת הכסף מהקופה בצורה של קצבה (בכפוף לתנאים); וכן מנזילות מרבית של הכסף הנחסך.
איך זה עובד? מי שהגיע לגיל 60 ויש לו קצבת פנסיה חודשית של 4,405 שקלים לפחות, יכול להפקיד כסף בקופת גמל, באופן חד פעמי. אם יבחר למשוך את הכסף שהצטבר בקופה כקצבה חודשית, הוא יזכה בפטור מלא ממס רווחי הון. זוהי הטבה משמעותית, שכן כיום, מס רווחי הון הוא בשיעור של 25% מהרווח. במידה שהחוסך מבקש למשוך את הכסף, כולו או חלקו, בבת אחת (כלומר, משיכה הונית), הוא ייהנה ממס רווחי הון מופחת, של 15% נומינלי במקום 25%.

פרט לחיסכון הגדול כתוצאה מהפטור ממס, הפקדה בקופת גמל לפי תיקון 190 מעניקה לחוסך יתרונות נוספים; כך למשל, עלויות הניהול בקופות הגמל נמוכות יחסית למכשירי השקעה אחרים, כמו גם עלויות הקנייה והמכירה; ניתן להשקיע בניירות לא סחירים; יש מגוון של מסלולים, שבהם אפשר לחסוך – וניתן להעביר את החיסכון בין מסלולים או קופות שונות, בלי לשלם מס. בנוסף, במקרה המצער של פטירת החוסך לפני הגיעו לגיל 75, המוטבים המוגדרים בקופה יקבלו את הכסף שנחסך – גם כן בפטור ממס רווחי הון.
בשורה התחתונה, אם גם אתם עומדים בתנאים, כדאי לכם להתייעץ עם גורם מקצועי ולראות האם גם אתם יכולים ליהנות מהיתרונות של תיקון 190.