מהן השקעות אלטרנטיביות ולמה כדאי להשקיע בהן?

רוב מוצרי החיסכון וההשקעה המוכרים לנו מבוססים במידה זו או אחרת על אפיק מוכר וידוע – שוק המניות ואיגרות החוב. הדגש הרב שניתן לשווקים אלה בשנים האחרונות כמעט השכיח מאיתנו שזה מאות שנים ואף יותר, משקיעים בני האדם באפיקים רבים אחרים – כמו למשל סחורות, חומרי גלם, זהב ואף נדל"ן. כיום, השקעה באפיקים אלה זוכה לכינוי "השקעה אלטרנטיבית". בנוסף, גם שיטות מסחר כגון מכירה בחסר (שורט) או קניית מניות בחברה פרטית נמצאות בקטגוריה זו.

אחד האפיקים של השקעה אלטרנטיבית הוא השקעה בקרנות אשראי. קרנות אשראי מבצעות פעולה דומה לזו של הבנקים – הן מקבלות פניות מבעלי עסקים המבקשים ללוות אשראי, בודקות שהם עומדים בקריטריונים מסוימים, ומעניקות להם אשראי – בתמורה להחזר מלא עם ריבית, לפי התנאים שנקבעו מראש. זהו אפיק סולידי יחסית, שכן רוב המכריע של הלווים מחזיר את הכסף בזמן, עם הריבית שנקבעה.
אפיק אלטרנטיבי אחר הוא קרנות המשקיעות בנדל"ן – הידועות גם כקרנות ריט (REIT). קרנות אלה משקיעות בסוגים שונים של נדל"ן מניב – דירות מגורים, משרדים, מבני מסחר ותעשייה, קניונים, חנויות ועוד. הן מנהלות את המבנים, גובות את דמי השימוש בהם – ומחלקות כמעט את כל הכנסותיהן למשקיעים, בצורת דיווידנד. בישראל פועלות כיום רק שתי קרנות ריט, אך ייתכן שמספרן יעלה בשנים הקרובות.

משקיעים יכולים להשקיע בנדל"ן, בעיקר בחו"ל, גם באמצעים נוספים. משקיעים החוששים להשקיע בשוק שאינם מכירים, עושים זאת לפעמים באמצעות חברות המתמחות בנדל"ן באזורים מסוימים – למשל, בברלין, במזרח אירופה או בארה"ב. חברות אלו מאתרות נכסים מתאימים, משפצות אותם כדי להעלות את התשואה, ומשכירות אותם – כאשר הן חולקות את הרווחים עם המשקיעים בהן.
לרוב, המטרה של השקעה באפיקים אלטרנטיביים היא לגוון את תיק ההשקעות הקיים, כך שלא יישען אך ורק על שוק המניות ואיגרות החוב – כלומר, גידור סיכונים, לצד הגדלת האפשרות להרוויח ללא תלות בביצועי הבורסה.

בשנים האחרונות אנו עדים לפתיחתם של קרנות גידור ע"י מנהלי השקעות מהמובילים בתחומם שזיהו את המגמה , והקימו קרנות גידור בעלי התמחויות מגוונות.
מטרת קרנות הגידור היא : למקסם את סיכוייה לרווח עודף על מדדי ההשוואה באמצעות שימוש במכשירים פיננסים מורכבים המאפשרים להן להרוויח גם בתנאי שוק יורד ולעיתים בסיכון נמוך מסיכון השוק.
שחקן נוסף בתחום הוא : fund of funds
קרן גידור המשקיעה בפיזור נרחב של קרנות גידור מתמחות עפ"י מודל השקעה בנוי מראש , הקרנות בעלי התמחות זהה/שונה ובאסטרטגיות שונות .
כלי השקעה זה מאפשר פיזור בין מספר קרנות גידור שונות ובניהול מקביל , וכך מפחית את הסיכון ואת התנודתיות בתיק הנכסים . דבר חשוב נוסף , השקעה כספית קטנה בכול קרן גידור – באופן יחסי