כיצד ניתן להשביח את תיק הנכסים הפיננסי?

תיק נכסים פיננסי הוא נכס המלווה אותנו לאורך זמן רב – ממש כמו הבית שבו אנו גרים. בהתאם, אפשר ואף רצוי לעקוב באופן שוטף אחרי מצבו, לדאוג לתיקונים ושיפוצים בעת הצורך, ומזמן לזמן גם לשדרג אותו – כך שיתאים לאורח חיינו ולרמת החיים הרצויה שלנו.

הצעד הראשון בדרך להשבחת תיק הנכסים הפיננסי הוא מעקב שוטף ומתמיד אחרי הביצועים שלו, הן כיחידה כוללת, והן אחרי הנכסים השונים, כל אחד בנפרד. המעקב הזה מאפשר לנו לזהות מתי אחד החלקים בתיק כבר אינו מראה תשואה כפי שהורגלנו לה, ולכן כדאי לצמצם אותו או אף להוציא אותו כליל; וייתכן גם המצב ההפוך – כאשר אחת ההשקעות מתגלה כמוצלחת באופן עקבי ביותר, ניתן להגדיל את חלקה בתיק.
מעת לעת חשוב גם לעצור ולבחון את המצב המשפחתי – האם ההרכב הנוכחי של תיק הנכסים מתאים לכם? האם רמת הסיכון תואמת את הגיל שלכם ואת המצב המשפחתי והתעסוקתי שלכם? האם הנכסים שאתם מושקעים בהם יאפשרו לכם פרישה נעימה, במידה שזו קרובה – ואולי, במקרה שיש לכם עוד עשרות שנים עד לפרישה, עדיף להגביר את הסיכון שבתיק, כדי ליהנות מפוטנציאל תשואה גבוה יותר?

חשוב לזכור גם, ששינויים תכופים מדי בתיק הנכסים אינם רעיון טוב; אם אתם משנים כל הזמן את הרכב הנכסים ואת חלקם, אתם עלולים להפסיד תשואות נאות ועליות שיגיעו רגע אחרי שיצאתם, למשל, ממגזר הטכנולוגיה בבורסה. כלומר, במקום להגיב לתנודות הקיימות בשוק ההון כל הזמן, אפשר להגדיר לכם מראש כללים הקובעים מתי תתערבו בתיק – כמו ירידה או עלייה של אחד הנכסים מעל לשיעור מסוים.

חשוב להרחיב את הידע הפיננסי שלכם כל העת, ולהקפיד להתעדכן בכל הגורמים העשויים להשפיע על תיק ההשקעות שלכם. אם אינכם אנשי מקצוע בשוק ההון, ואם אין לכם זמן ללמוד עליו מדי יום – ניתן לפנות לאיש מקצוע ולהתייעץ עמו. שימו לב שחלק מאנשי המקצוע, כמו למשל יועצים בבנקים או בתי השקעות, אמנם יעניקו לכם ייעוץ מקצועי – אך ייתכן שהוא יהיה לא אובייקטיבי, לאור העובדה שמתוקף תפקידם, עליהם לקדם השקעות שונות לפי ההעדפות של המעסיק שלהם. מנגד, ישנם גורמים אשר יכולים להעניק לכם ייעוץ אובייקטיבי ואפשרות לבחור מוצרים של היצרנים השונים, כמו למשל חברות פמילי אופיס.